I et tillæg om vinterdæk i nummer 22/2013 af det anerkendte tyske fagmagasin Auto Motor und Sport oplyser bladet følgende bremselængder for vinterdæk og sommerdæk på snedækket vej fra 80 kilometer i timen: Vinterdæk: 70 meter Sommerdæk: 112 meter Bremselængden med sommerdæk er med andre ord 60 procent længere på snedækket vej, end den er med vinterdæk. Kilde: Auto, Motor und Sport.
Det helt rette dækvalg
Vinterdæk om vinteren Fordi på snedækkede eller isglatte veje har sommerdæk: · 60 procent længere bremselængde · kun halvt så høj svinghastighed · kun en femtedel af vinterdækkets igangsætningskraft Kilde: Auto, Motor und Sport.
Gribeevne for sommerdæk og vinterdæk på våde og saltede veje
Vedhæftet graf viser, at sommerdæk har en betydeligt større gribeevne end vinterdæk på sommervåde veje med temperatuer omkring 20oC. Når temperaturene falder til omkring 7oC, får vinterdækkene imidlertid overtaget, og hele vejen ned til frysepunktet vokser vinterdækkets fordel. Når vejene er våde eller våde med salt på i området tæt ved frysepunktet, er vinterdæk temmelig overlegne i forhold til sommerdæk. Kilde: Goodyear.
Så mange bilister bryder sig ikke om, hvilke dæk de kører på
Dækimportør-Foreningen foretager flere gange om året optællinger af, hvilke dæk bilisterne kører på. Det sker altid på et tidspunkt, hvor selv de sidste burde have skiftet til årstidens dæk, altså i månederne juni og december/januar. Og resultatet er ikke opmuntrende.
· Mellem 15 og 20 procent af bilisterne kører på forkerte dæk i forhold til årstiden. · Nærmere forklaret betyder det, at 15-20 procent kører på vinterdæk om sommeren, og et lige så stort antal kører på sommerdæk om vinteren. · Så på et hvert givet tidspunkt er der 15-20 procent, der har forkerte dæk på. · Men samtidig betyder det også, at 30-40 procent af bilisterne ikke interesserer sig ret meget for hvilke dæk, de har på. De kører på det, der tilfældigvis sidder på bilen, og de skifter først, når gummiet er slidt ned. · De 30-40 procent af bilisterne, der blot kører til dækkene er slidt ned, vil Dækimportørforeningen gerne i dialog med. For hvis de ændrede adfærd og skiftede dæk efter årstiden, ville de opnå en mere sikker kørsel med større fremkommelighed stort set uden merudgift. Man kan jo kun slide ét sæt dæk ad gangen. Derfor kan man lige så godt slide de rette dæk. At slide sine vinterdæk op om sommeren er for eksempel ikke hensigtsmæssigt. · Det hører med i billedet, at mellem 60 og 70 procent af bilisterne bærer sig fornuftigt ad og skifter dæk to gange om året. Kilde: Dækimportørforeningen.
Seneste dæktællinger
I juni 2012 kørte 18% af optalte personbiler stadig på vinterdæk. I januar 2013 kørte 14% af optalte personbiler stadig på sommerdæk. I juni 2013 kørte 15% af optalte personbiler stadig på vinterdæk. Ved Dækrazziaerne i september 2013 kørte 19% af optalte personbiler stadig på vinterdæk. Kilde: Dækbranchens Fællesråd
Dansk Lokal Syn er en frivillig forening, der har til formål, at samle de små lokale privatejede synsvirksomheder. Gennem konstruktivt fagligt samarbejde arbejder Dansk Lokal Syn for at styrke virksomhederne i konkurrencen mod de større landsdækkende kæder, hvoraf de største er udenlandsk ejede.
" - Dansk Lokal Syn - for dig der støtter de små lokalt ejede danske virksomheder, og derved sikrer at dine penge arbejder videre i lokalsamfundet…."